När allt var viktigt...

I dag när jag satt på bussen kom de in ett gäng högstadieelever. Lukten av tjuvrökning blandad med parfym fick mig att tänka. Högstadie måste varit de värsta för alla, ingen gillade högstadiet. De finns tre gruppen dem coola, så klart. Dem som börjar festa tidigt, tjuvröker, har sex först av kompisarna, låter mest och inte bryr sig om sina betyg om något av de stämde in på dig under högstadiet så grattis du var en av dem coola.

Fast de betydde verkligen inte att du hade de lätt under högstadiet absolut inte. De finns många problem i den här gruppen av högstadie elever. För de fösta få tag i sprit, är man cool måste man dricka för att hänga med och de är inte så lätt när man är 14.... Likadant med cigg. Och kill/tjej frågar är också jävligt tuff visst måsta man ha sex om man är cool (?)

För att hålla sin status så ligger man helt enkelt, helst med en äldre kille och så ska de berättas för hela gänget, men där gäller de att akta sig för man kan ju som tjej väldigt lätt hamna i hor facket. Detta ska oftas kombineras med fylla. Då blir de bättre speciellt om man inte kom i håg så mycket och de ska vara en älde kille helst gå på gymnasiet.  

Att inte bry sig ger alltid problem speciellt när lärare börjar lägga sig i  för då rings de hem till mamma och pappa. Då blir de jobbigt för vilken person som helst. Alla föräldrar reagerar olika. Arga, ledsna och värst av allt besvikna. Vissa vill hjälpa att plugga andra säger bara att se till att få bättre betyg och en del föräldrar bryr sig inte alls, dem barnen får de värst, sen.

Jaha och om man inte är cool då om man inte hör till de coola gänget som härs mest utanför klass rummet då är man kanske en av dem som hörs mest i klass rummet eller rättare sagt den som säger bra saker. Plugghästen eller tönten eller den mobbade. Dessa bli ofta satta i samma kategori för de brukar hänga ihop. Eller rättare sagt plugghästarna och töntarna brukar bli mobbade (?) Ja okej så har du bra betyg, ogillar alkohol rökning, är oskuld, inte bryr dig om ditt utseende eller hejar på lärarna i korridoren då tillhör du tyvärr den här gruppen.

Dem har de också väldigt jobbigt under högstadie då den förut nämda gruppen " de coola" har en fallenhet för att hacka ner på denna grupp. Här ligger problemen i att man vill ha bra betyg man måste plugga mycket. MAn tappar lite av de sociala. Jag hade en kompis under högstadiet som sa "hellre tönt än fjotis" De va ganska modigt sagt av henne för hon fick mycket skit för de sen. Då de "coola" Fick för sig att de var dem som var fjotisar ( För de va de ju inte.....) Och så blev hon hackad på.

De andra problemet är ju då att dem ogillar rökning och alkohol som är ledorden för att vara "cool" under högstadiet. De gör att de inte är med och är sociala med de andra. Som gör att de inte har något att prata om med de "coola" på måndagen när de kommer till skolan. De är ju dem coola som hörs och därför bli töntarna ännu en gång ner tystade och osynliga. Egentligen vet jag inte vart problemet ligger i att ogilla alkoholm och röknnig vilket är bra, tycker man nu i dag flera år senare. Men då var de ju jätte konstigt. De va ju de häfftigaste (eller?!)

The mayor problem här är ju så klart att de blir mobbade, oftast inte med slag eller fysiska saker. Utan de verbala. De får öknamn de bli pickade på hela tiden om små saker. de kan vara betyget, kläderna, håfärg, stil ja vad som helst. Oftast att de inte dricker eller röcker dock.  I början brukar de käftas tillbaka och försöka göra de bättre. Detta försämrar alltid! De kan alltid göra något dumt av vad tönten i detta fallet säger. Det kan också vara så att de är ett intresse de blir mobbade för som t.ex. spela något instrument eller häste eller djur eller ja vad som helst. Hamnar någon i tönt gruppen används allt för att göra liver surt för denna person.

Jaha och så har vi dem som var som mig dem som var helt mittimellan. Den som kunde umgås med töntarna men som egentlgien ville vara med dem coola och var de ibland men i bland var dem så elaka att man inte trivdes med dem och därför var med dem töntiga. Ja jag sprang fram och tillbaka mellan dessa två "världar" för visst gillade jag djur, spelade instrument, gick på teater, lyssnade på "fel" musik osv. Men jag hade inte stämplen, jag blev inte mobbad., Eller visst i bland för mig vikt men den stod jag för så de var inte så kul att mobba för den. Men de fanns en anledning. Folk ville inte mobba den som var sjuk. Hela mitt högstadie handlade om struman jag mådde jämt dåligt. Hade så sjukt dåligt immunförsvar var jag inte förkyld hade jag halsfluss eller öroninflamation. Och tro de eller ej folk tog hänsyn till de. Kanske för att jag hade varit cool innan, jag fick inte dricka när jag åt medicin så då fanns de orsak men jag följde med i alla fall. Kanske var de de som gjorde att jag inte var mobbad. Jag stod upp för mig själv berättade hur det låg till och tog ingen skit.  Mitt högstadie bestod av att bli frisk. Slippa operation och att slippa gå till sjukhuset åtminstånde en vecka i månaden. Men jag blev frisk dock efter operation 5 år senare men tack vare den så hade jag ett normalt högstadieliv. Jag tror jag har den att tack fast den var sjukt jobbig och otroligt krävande.

Ja de jag ville säga var fan va glad jag blev när släptåget  av "hand-i-hand"  tjuvrökande, parfyms ner sprutande coolingar gick förbi att jag inte går på högstadiet. Jag skulle inte för allt smör i småland, allt ris i kina eller  all sand i sahara återvända till högstadie tiden, inte ens en minut.

Kommentarer
Postat av: charoline

nej tack, aldrig högstadiet igen =)



jag var också ett mellanting med det var för att jag var så "cool" med mitt svarta smink och mina goa kläder. haha. en liten utböling som var intressant. haha. ensamvargen lixom . :P



charol

2009-04-03 @ 22:26:46
URL: http://charolicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0